Laman Utama Berita Terkini
Berita Terkini
SEMINAR UNDANG-UNDANG “LEMON” ANJURAN PERSATUAN PENGGUNA-PENGGUNA STANDARD MALAYSIA PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Wednesday, 15 October 2014 17:00

Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) melaporkan potensi kerugian yang bernilai berjuta-juta ringgit kepada pengguna dalam sektor automotif. NCCC mencatatkan aduan pengguna dalam sektor automobil yang melibatkan produk yang bernilai lebih RM135 juta ringgit (kereta, alat ganti kereta/ bengkel kereta) daripada 2010 sehingga 2013. Kereta tempatan walaupun import dalam kebanyakan kes menghabiskan masa di bengkel daripada pemilik atau di jalan raya. Tambahan pula, nilai produk yang terlibat dalam aduan pengguna mencecah RM12 juta ringgit.

Dengan rangkaian pengangkutan awam dan prestasi perkhidmatan yang lemah, memiliki atau mempunyai kenderaan persendirian hampir tidak boleh diketepikan oleh rakyat Malaysia. Malaysian Automotive Association telah melaporkan lebih daripada

Read more...
 
PELANCARAN BULAN KEWANGAN BERHEMAT 2014 PDF Print E-mail
Written by Encik Mohd Yusof Abdul Rahman   
Monday, 13 October 2014 02:30

Selama empat tahun berturut-turut, Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) mengadakan Bulan Kewangan Berhemat pada bulan Oktober. Bulan Kewangan Berhemat ini diadakan dengan kerjasama dengan Persatuan Bank Bank Dalam Malaysia.

Tujuan utama Bulan Kewangan Berhemat adalah:
1.    Untuk memberikan penekanan tentang kepentingan celik kewangan sebagai kemahiran hidup bagi semua orang.
2.    Untuk mendidik rakyat Malaysia tentang cara untuk membangun dan mengekalkan tabiat dan perilaku kewangan yang sihat untuk kesejahteraan kewangan mereka, dan
3.    Untuk mengutarakan isu dan aduan pengguna tentang sektor perbankan dan kewangan.

Pada tahun ini, Bulan Kewangan Berhemat meneruskan tema “Pendidikan Kewangan Untuk Semua”.

Sepanjang bulan ini, pelbagai program dirancang, antaranya latihan kewangan untuk pra persekolahan, pendidikan kewangan untuk eksekutif muda, ceramah kesedaran kewangan di sekolah dan institusi pengajian tinggi, bengkel kewangan untuk komuniti, khususnya golongan belia dan wanita, serta pendidikan pelaburan untuk pemimpin masyarakat.

Read more...
 
Maklum balas FOMCA tentang Bajet 2015 PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Saturday, 11 October 2014 08:59

Maklum balas FOMCA tentang Bajet 2015

1. Pelaksanaan GST

FOMCA menyokong tindakan untuk mengurangkan kesan negatif pelaksanaan GST termasuk yang berkadar sifar (zero-rated) untuk bahan makanan asas, pengecualian untuk bahan api, penyediaan Panduan Pembeli (Shopper;s Guide) dan pengurangan kadar cukai individu..

Namun begitu FOMCA ingin menekankan supaya penguatkuasaan yang tegas diambil terhadap penjual yang mengambil kesempatan untuk menaikkan harga lebih daripada kadar yang sepatutnya. Akta Kawalan Harga dan Anti-Pencatutan mesti dilaksanakan dengan tegas untuk melindungi pengguna daripada aktiviti pencatutan.

Yang kedua, setiap barang mesti ada label atau tag dengan (warna yang standard) untuk barangan yang kadar GST standard, GST dikecualikan dan GST yang berkadar sifar.

Seterusnya, FOMCA mencadangkan agar satu talian hotline atau pusat panggilan ditubuhkan supaya pengguna yang merasakan bahawa mereka dikenakan harga lebih daripada sepatutnya boleh buat aduan. Pihak penguat kuasa harus menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya. Seterusnya rakyat harus dimaklumkan tentang siasatan dan tindakan yang diambil. Ini bertujuan untuk membina keyakinan pengguna bahawa aduan mereka telah diambil tindakan.

2. Pengangkutan Awam

Untuk meningkatkan kualiti pengangkutan awam sehingga menjadi pilihan utama bagi semua rakyat. Kelemahan utama sistem pengangkutan sekarang adalah sistem pengangkutan bas dalam Bandar yang pada masa ini tidak mencapai tahap yang memuaskan, dipercayai dan cekap untuk digunakan oleh semua rakyat.

FOMCA juga berharap sistem pengangkutan bas dapat ditambah baik untuk mencapai tahap menjadi pilihan rakyat.

Read more...
 
AKTIVITI PENGGUNA PENYEBAB PEMANASAN GLOBAL PDF Print E-mail
Written by Datuk Dr. Marimuthu Nadason   
Friday, 22 August 2014 09:30

Cuaca panas yang berlaku pada masa ini, jelas menunjukkan pemanasan global kian menjadi isu yang semakin penting dan kritikal kepada seluruh warga bumi.

Mengikut data yang dinyatakan dalam Laporan Panel Antara Kerajaan untuk Perubahan Cuaca (PICC), peningkatan suhu bumi yang ketara merupakan bukti yang menunjukkan berlakunya perubahan iklim, iaitu antara tahun 1880 dan tahun 2012, secara purata suhu permukaan bumi telah meningkat kira-kira 0.85oC.

Walaupun suhu yang meningkat kurang daripada 1oC, namun beberapa kesannya amat menakutkan, seperti kejadian banjir yang kerap berlaku, kemarau yang panjang, kebakaran hutan, wabak demam denggi yang semakin meningkat dan sebagainya.

Daripada laporan PICC tersebut, saintis juga meramalkan suhu permukaan bumi akan meningkat antara 0.3 dan 4.8oC pada abad ke-21, Bayangkan kesan yang bakal dialami jika suhu adalah lebih tinggi ataupun suhu yang amat rendah sehingga kehidupan harian tidak dapat dijalankan.

Di samping itu, perubahan suhu bumi juga menyebabkan pencairan glasier di Kutub Utara dan Kutub Selatan, yang kemudiannya memberi kesan kepada kenaikan paras laut dunia.

Read more...
 
BLACKLIST MACHINE OPERATORS PDF Print E-mail
Written by FOON WENG LIAN   
Wednesday, 20 August 2014 09:40

It is worrying to read news reports regarding bacteria found in the water of water vending machines. According to the reports, most of the samples tested were not in compliance with the National Drinking Water Standards and the upcoming Safe Drinking Water Act.

Coliform and Clostridium perfringens that were found in the water from the water vending machines can cause cramps, diarrhoea and other gastrointestinal problems.

Most consumers drink the water directly without boiling it as they believe that the water is safe.

In Malaysia, most of the water vending machines sell water at 20 sen per litre.

It may sound a cheap alternative to the 500ml bottled water which costs RM1 to RM1.50. However, the water supplied by the water operator only costs an average of 66 sen per 1,000 litres.

According to the news report, the Health Ministry had ordered all water vending machine operators to register since 2013.

However, it seems that the order has fallen on deaf ears and water vending machine companies keep mushrooming all over the country.

Read more...
 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Next > End >>

Page 1 of 156

Tweet Me

NCCC - E-Aduan

Klik disini untuk membuat Aduan secara online
Atau
Hubungi Kami di talian
03 7877 9000
untuk membuat aduan

NCCC - Pusat aduan setempat bagi membantu para pengguna menyelesaikan masalah dan aduan pengguna

 

Sertai Kami di Facebook

Subscribe Newsletter

KonsumerKINI RSS Feed

feed-image Feed Entries

Report PRODUCT SAFETY INCIDENTS

Consumers and businesses can lodge report regarding incidents cause by the products they or their customers use.

Click below for consumers' incident report form



and

Click below for business incident report form.


Click here to go to the APEC PSIISS website


Maklumat Kepada Semua

Berita dan rencana yang disiarkan di dalam KonsumerKINI boleh diulang terbit dan diulang siar oleh mana-mana media cetak atau elektronik, blog ataupun laman web bagi tujuan untuk memberikan pendidikan dan maklumat kepada pengguna. Ulang terbit atau ulang siar boleh dilakukan tanpa mendapatkan kebenaran bertulis daripada pihak KonsumerKINI terlebih dahulu.

Walau bagaimanapun, digalakkan supaya meletakkan alamat laman web KonsumerKINI bagi tujuan rujukan. Media cetak dan elektronik digalakkan untuk menghubungi pihak yang membuat kenyataan dalam KonsumerKINI sekiranya ingin mendapatkan maklumat lanjut.