Laman Utama Berita Terkini
Berita Terkini
Cost of living single biggest concern, survey shows PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Thursday, 21 September 2017 08:25

Some 56% of respondents also feel that their household's financial situation has worsened.

 

KUALA LUMPUR: Cost of living is the single biggest concern for those aged between 21 and 30, a survey has shown.

 

The survey, titled “Public Opinion Survey: Youth Perception on the Economy, Leadership and Current Issues”, showed that of the 604 polled, 56% felt that their household’s financial situation had worsened.

Read more...
 
Importance of household spending PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Thursday, 07 September 2017 08:58

 

The importance of private consumption or the total spending on consumption goods and services by households in the country continues to rise, especially since the global crisis nearly a decade ago.

 

The household consumption share of gross domestic product (GDP), which accounted for slightly more than half of the country’s GDP last year, has been charting a steady rise over two economic downturns from 45 per cent in 2009 and 41 per cent in 1998.

 

Paradoxically, the current GDP share of household expenditure is lower than in the early decades. It was averaged 60 per cent of GDP in the sixties and 54 per cent in the seventies and eighties.

 

The high GDP share of household spending during Malaysia’s low to lower middle-income stage mirrors the share for countries in the low- and middle-income categories. Currently, the GDP share of household spending in low-income countries hovers close to 80 per cent.

 

Those in the middle-income category was around 54 per cent while high-income countries averaged 60 per cent, according to World Bank data available from 1960 onwards.

 

More interestingly, being an upper middle-income country since the early nineties, Malaysia’s household spending as a proportion of GDP had trailed the average for upper middle-income countries until recently.

 

Read more...
 
LAPORAN TAHUNAN ADUAN PENGGUNA NCCC 2016:PENIPUAN MEMBELI-BELAH DALAM TALIAN & ADUAN TERHADAP PEMBUAT KERETA TEMPATAN DAN ANTARABANGSA PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Tuesday, 29 August 2017 15:34

 

Pada tahun 2016, Pusat Khidmat Aduan Pengguna (NCCC) telah menerima aduan daripada 48,563, yang melibatkan nilai kerugian sebanyak RM255,623,706.00. Jumlah aduan telah meningkat sebanyak 8.6% berbanding tahun sebelumnya.

 

Laporan ini meliputi semua jenis aduan yang diterima merentasi 22 sektor yang berbeza hasil daripada pembelian barangan dan / atau perkhidmatan pengguna.

 

Laporan tahunan NCCC  merekodkan bahawa sektor e-dagang menerima aduan tertinggi pada tahun 2016, dan diikuti oleh Produk Pengguna Am dan Sektor Telekomunikasi.

 

Dari segi nilai kewangan, aduan yang berkaitan dengan sektor Automobil dan Auto-bengkel mencatat jumlah kerugian yang tertinggi, dengan kerugian sebanyak RM 79,181,869.

 

Read more...
 
BNM tambah 44 syarikat dalam Amaran Pengguna Kewangan PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Tuesday, 29 August 2017 09:31

KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini, menyenaraikan 44 lagi syarikat dan laman web ke dalam senarai Amaran Pengguna Kewangan.

Senarai Amaran Pengguna Kewangan itu merujuk kepada syarikat dan laman web yang tidak dibenar atau dilulus mengikut undang-undang serta peraturan berkaitan yang ditadbir BNM.

Menerusi laman webnya, BNM berkata, senarai terbabit bagaimanapun tidak lengkap dan hanya berfungsi sebagai panduan kepada orang ramai berdasarkan maklumat serta pertanyaan yang diterima.

"Susulan penyenaraian terkini (tambahan 44 yang baru dimasukkan itu), BNM kini sudah menyenaraikan 395 syarikat dalam senarai Amaran Pengguna Kewangan," katanya.

Berdasarkan Amaran Pengguna Kewangan yang dikeluarkan itu, orang ramai dinasihatkan supaya tidak membuat sebarang deposit atau pelaburan dengan individu atau entiti yang tidak dikawal selia mengikut undang-undang berkaitan.

Hanya institusi kewangan iaitu bank, syarikat insurans, pengendali takaful, penggurup wang, penyedia perkhidmatan pengiriman wang dan pemborong mata wang (kini perniagaan perkhidmatan wang) diberikan lesen oleh BNM.

Semakan BH mendapati, berdasarkan nama syarikat yang dimasukkan itu, kebanyakannya menawarkan pelbagai skim pelaburan yang mencurigakan serta perdagangan mata wang asing.

Untuk mendapatkan senarai penuh syarikat dan laman web yang disenaraikan dalam Amaran Pengguna Kewangan BNM, orang ramai boleh menyemaknya dengan melayari sesawang http://www.bnm.gov.my/index.php?ch>en_announcement&pg>en_announcement&ac>564&lang>en dan http://www.bnm.gov.my/documents/2017/20170828_FCA_EN.pdf

sumber :- https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/08/318980/bnm-tambah-44-syarikat-dalam-amaran-pengguna-kewangan

 

 
Strategi pengurusan permintaan air, jamin bekalan air negara terpelihara PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Thursday, 24 August 2017 10:34

 

KUALA LUMPUR: Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) sentiasa memberi penekanan kepada strategi pengurusan permintaan air yang efisien bagi memastikan usaha sekarang mampu menjamin bekalan air pada masa depan sentiasa terpelihara.

Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri S.K Devamany, berkata kementeriannya telah menyusun beberapa strategi yang diyakini berkesan bagi menguruskan sumber air negara secara lestari dan mampan.

Read more...
 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Next > End >>

Page 1 of 182

Video Competition

"My Food Label 2017"

Tweet Me

NCCC - E-Aduan

Klik disini untuk membuat Aduan secara online
Atau
Hubungi Kami di talian
03 7877 9000
untuk membuat aduan

NCCC - Pusat aduan setempat bagi membantu para pengguna menyelesaikan masalah dan aduan pengguna

 

Sertai Kami di Facebook

Subscribe Newsletter

KonsumerKINI RSS Feed

feed-image Feed Entries

MySWITCH 2017

Maklumat Kepada Semua

Berita dan rencana yang disiarkan di dalam KonsumerKINI boleh diulang terbit dan diulang siar oleh mana-mana media cetak atau elektronik, blog ataupun laman web bagi tujuan untuk memberikan pendidikan dan maklumat kepada pengguna. Ulang terbit atau ulang siar boleh dilakukan tanpa mendapatkan kebenaran bertulis daripada pihak KonsumerKINI terlebih dahulu.

Walau bagaimanapun, digalakkan supaya meletakkan alamat laman web KonsumerKINI bagi tujuan rujukan. Media cetak dan elektronik digalakkan untuk menghubungi pihak yang membuat kenyataan dalam KonsumerKINI sekiranya ingin mendapatkan maklumat lanjut.