PENGUMUMAN

KAMI TIDAK AKAN BEROPERASI DARI 28 JUN SEHINGGA 30 JUN 2017

Laman Utama Berita Terkini Keselamatan Asas Demi Keselamatan (FOMCA saran ‘teksi sapu’ guna aplikasi Uber, GrabCar didaftar)
Demi Keselamatan (FOMCA saran ‘teksi sapu’ guna aplikasi Uber, GrabCar didaftar) PDF Print E-mail
Friday, 20 November 2015 10:06

Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA) mahu kerajaan mengawal selia penggunaan ‘teksi sapu’ menggunakan aplikasi Uber dan GrabCar bagi membendung masalah yang tidak diingini di masa hadapan.

Timbalan Presidennya, Mohd Yusof Abdul Rahman berkata, pihaknya menyarankan supaya pemandu  dan kenderaan yang digunakan dalam perkhidmatan ‘teksi sapu’ itu didaftarkan kerana semua data berkenaan berguna di kemudian hari terutama jika berlakunya kemalangan atau kes berkaitan jenayah.

“Memang tidak dinafikan bahawa perkhidmatan teksi sapu itu kini menjadi pilihan orang ramai kerana dikatakan lebih selesa dan murah berbanding teksi biasa.

“Namun, orang ramai tidak seharusnya meminggirkan isu keselamatan diri sendiri kerana penumpang teksi sapu biasanya tidak tahu siapa pemandu  atau pemilik kenderaan yang dinaiki.

“Jika pemandu dan kenderaan itu didaftarkan, ia memudahkan pihak berkuasa mengesan mereka sekiranya masalah timbul kelak,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau mengulas mengenai isu perkhidmatan teksi Uber dan GrabCar yang dibantah ramai pemilik teksi kerana menjejaskan pendapatan mereka.

Menurut Mohd Yusof, pemilik teksi di negara ini perlu melihat kewujudan perkhidmatan itu sebagai satu saingan untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik.

Katanya, masyarakat dipercayai memilih beralih kepada perkhidmatan teksi sapu itu kerana kurang berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan oleh teksi biasa.

“Sebelum ini kita kerap mendengar kes pemandu teksi yang tidak menggunakan meter dan meletakkan tambang sesuka hati.

“Keadaan itu sedikit sebanyak mempengaruhi persepsi orang awam terhadap mutu perkhidmatan teksi yang ada pada hari ini dan ia seharusnya wajar dijadikan sebagai iktibar,” katanya.

Sementara itu, Mohd Yusof turut menggesa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) supaya segera mencari jalan bagi menyelesaikan masalah berkenaan.

Katanya, SPAD tidak boleh lepas tangan sebaliknya perlu mengambil langkah proaktif untuk menyelesaikan kemelut itu.

 

Sumber : Harian Metro – Setempat - (20 November 2015, Jumaat)

 

 

Tweet Me

NCCC - E-Aduan

Klik disini untuk membuat Aduan secara online
Atau
Hubungi Kami di talian
03 7877 9000
untuk membuat aduan

NCCC - Pusat aduan setempat bagi membantu para pengguna menyelesaikan masalah dan aduan pengguna

 

Sertai Kami di Facebook

Subscribe Newsletter

MySWITCH 2017

Maklumat Kepada Semua

Berita dan rencana yang disiarkan di dalam KonsumerKINI boleh diulang terbit dan diulang siar oleh mana-mana media cetak atau elektronik, blog ataupun laman web bagi tujuan untuk memberikan pendidikan dan maklumat kepada pengguna. Ulang terbit atau ulang siar boleh dilakukan tanpa mendapatkan kebenaran bertulis daripada pihak KonsumerKINI terlebih dahulu.

Walau bagaimanapun, digalakkan supaya meletakkan alamat laman web KonsumerKINI bagi tujuan rujukan. Media cetak dan elektronik digalakkan untuk menghubungi pihak yang membuat kenyataan dalam KonsumerKINI sekiranya ingin mendapatkan maklumat lanjut.