Laman Utama Berita Terkini Kesihatan MASIH RAMAI MEROKOK DI ZON LARANGAN
MASIH RAMAI MEROKOK DI ZON LARANGAN PDF Print E-mail
Written by Sam Wong   
Monday, 14 February 2011 10:06

Sebanyak 21 premis telah dikenal pasti sebagai zon larangan merokok. Antaranya ialah hospital / klinik, lapangan terbang, lif dan tandas awam, restoran berhawa dingin, pengangkutan awam, premis kerajaan, institut pendidikan, stesen petrol, kafe internet, pusat membeli-belah dan ruangan pejabat swasta dengan sistem penghawa dingin yang berpusat.

Namun begitu, masih terdapat perokok yang menghisap rokok di kawasan yang disenaraikan. Malah penulis sendiri pernah ternampak orang yang merokok di lobi hotel yang mempunyai sistem penghawa dingin berpusat, tetapi tiada seorang pun yang menghalang dia merokok.

Premis kerajaan merupakan tempat larangan merokok, tetapi puntung rokok masih terdapat di sekitar laluan masuk dan tandas berhawa dingin.

Ini bererti terdapat orang yang merokok di tempat larangan merokok ini.

Perokok Malaysia adalah degil. Mereka berokok di merata-rata tempat tanpa memikir tentang orang lain.

Perokok muncul di merata-rata tempat, di kedai mamak, kedai kopi dan di atas jalan. Walaupun apa awalnya mereka saling tidak mengenali antara satu sama lain, tetapi apabila merokok, mereka akan berkumpul dan merokok dengan sewenang-wenangnya.

Kerajaan telah mengeluarkan undang-undang dan akta untuk mendenda sesiapa yang merokok di tempat awam. Mereka yang melanggar undang-undang akan didenda sehingga RM10,000 ataupun dipenjarakan selama 2 tahun. Namun jumlah penduduk yang merokok di tempat awam masih tinggi.

Kerajaan telah membuat dasar, mengubal undang-undang untuk menangani masalah merokok di tempat awam, tetapi tidak ada tindakan penguatkuasaan dilakukan. Oleh yang demikian, masih terdapat orang merokok di tempat larangan ini.

Penguatkuasaan yang ketat amat diperlukan untuk melarang orang yang merokok secara suka hati di mana-mana tempat larangan.

Sam Wong
Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia

 

 

Tweet Me

NCCC - E-Aduan

Klik disini untuk membuat Aduan secara online
Atau
Hubungi Kami di talian
03 7877 9000
untuk membuat aduan

NCCC - Pusat aduan setempat bagi membantu para pengguna menyelesaikan masalah dan aduan pengguna

 

Sertai Kami di Facebook

Subscribe Newsletter

Report PRODUCT SAFETY INCIDENTS

Consumers and businesses can lodge report regarding incidents cause by the products they or their customers use.

Click below for consumers' incident report form



and

Click below for business incident report form.


Click here to go to the APEC PSIISS website


Maklumat Kepada Semua

Berita dan rencana yang disiarkan di dalam KonsumerKINI boleh diulang terbit dan diulang siar oleh mana-mana media cetak atau elektronik, blog ataupun laman web bagi tujuan untuk memberikan pendidikan dan maklumat kepada pengguna. Ulang terbit atau ulang siar boleh dilakukan tanpa mendapatkan kebenaran bertulis daripada pihak KonsumerKINI terlebih dahulu.

Walau bagaimanapun, digalakkan supaya meletakkan alamat laman web KonsumerKINI bagi tujuan rujukan. Media cetak dan elektronik digalakkan untuk menghubungi pihak yang membuat kenyataan dalam KonsumerKINI sekiranya ingin mendapatkan maklumat lanjut.