Laman Utama
Reducing cost of going online PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Thursday, 05 July 2018 00:00

 

THE right to Internet access, also known as the right to broadband or freedom to connect, is now a basic human right.

From July until August 2012, the Internet Society, an American non-profit organisation founded in 1992 to provide leadership in Internet-related standards, education, access and policy, conducted online interviews involving more than 10,000 Internet users in 20 countries.

Among the statements posed to the participants was “Access to the Internet should be considered a basic human right”, to which 83% responded that they somewhat or strongly agreed.



Read more...
 
Harga barang dijangka naik PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Saturday, 30 June 2018 00:00

 

Kuala Lumpur: Harga barangan dijangka meningkat berikutan kenaikan tarif elektrik pengguna komersial, sekali gus menjejaskan golongan berpendapatan rendah.

Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman berkata, walaupun peningkatan tarif elektrik berkenaan hanya membabitkan sektor komersial timbul kebimbangan pengilang dan peniaga meletakkan kos berkenaan kepada pengguna.

Beliau berkata, ada segelintir pihak yang sentiasa mengambil peluang dengan menaikkan harga barangan jualan masing-masing apabila berlakunya peningkatan kadar caj bahan api, elektrik dan air.

“Kita kena lihat perkara ini secara meluas iaitu berbincang dengan pihak berkepentingan supaya pengguna tidak terbeban berikutan peningkatan harga barangan.

 

Read more...
 
Cadangan kementerian wajar: Fomca PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Sunday, 24 June 2018 00:00

 

KUALA LUMPUR - Cadangan Kementerian Sumber Manusia menetapkan semua restoran di negara ini hanya guna khidmat tukang masak tempatan mulai 1 Julai adalah tindakan wajar.

Timbalan Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman berkata, cadangan itu mampu menyelesaikan masalah yang pernah timbul sebelum ini terutama dari aspek kebersihan.

“Kita amat sokong langkah diambil kementerian  kerana kalau kita lihat sekarang, memang banyak restoran mengambil pekerja warga asing sebagai tukang masak kerana masalah kos.

Read more...
 
Caj perkhidmatan di restoran francise, hotel perlu dikaji semula - FOMCA PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Tuesday, 19 June 2018 00:00

 

KUALA LUMPUR 19 Jun - Sudah tiba masanya caj perkhidmatanantara lima hingga 10 peratus yang dikenakan ke atas pelanggan oleh pihak pengurusan restoran rantaian francise dan hotel di seluruh negara dikaji semula kerana ia ternyata tidak adil kepada pihak pelanggan.

Walaupun sekitar tahun 2015 isu pelaksanaan caj perkhidmatan pernah dipersoalkan kepada kerajaan dan agensi-agensi berkenaan namun desakan yang dikemukakan oleh pihak Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) tidak diambil kira.

Read more...
 
Pengguna kena bantu pantau peniaga cekik darah PDF Print E-mail
Written by Admin 3   
Monday, 11 June 2018 13:49

 

 

KUALA LUMPUR - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) melaksanakan Skim Kawalan Harga Musim Perayaan (SKHMP) sejak 2000 bagi melindungi pengguna daripada peniaga yang mengaut cuba keuntungan berlebihan.

 

Menerusi SKHMP, pengguna mudah mendapatkan barang keperluan dengan  harga siling yang ditetapkan pada musim perayaan, bagaimanapun ia berbeza tahun ini apabila kebanyakan peniaga mengambil kesempatan menaikkan harga barang basah berikutan berakhirnya Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

 

Berikutan itu, pada sidang media 30 Mei lepas, Perdana  Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan pelaksanaan SKHMP bagi mengekang peniaga menaikkan harga barang terutamanya barang basah melebihi harga yang ditetapkan KPDNKK menjelang sambutan Aidilfitri ini.

 

 

Read more...
 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Next > End >>

Page 4 of 81

Tweet Me

NCCC - E-Aduan

Klik disini untuk membuat Aduan secara online
Atau
Hubungi Kami di talian
03 7877 9000
untuk membuat aduan

NCCC - Pusat aduan setempat bagi membantu para pengguna menyelesaikan masalah dan aduan pengguna

 

Sertai Kami di Facebook

Subscribe Newsletter

Maklumat Kepada Semua

  1. Berita dan rencana yang disiarkan di dalam KonsumerKINI boleh diulang terbit dan diulang siar oleh mana-mana media cetak atau elektronik, blog ataupun laman web bagi tujuan untuk memberikan pendidikan dan maklumat kepada pengguna.
  2. Ulang terbit atau ulang siar boleh dilakukan tanpa mendapatkan kebenaran bertulis daripada pihak KonsumerKINI terlebih dahulu.
  3. Walau bagaimanapun, digalakkan supaya meletakkan alamat laman web KonsumerKINI bagi tujuan rujukan.
  4. Media cetak dan elektronik digalakkan untuk menghubungi pihak yang membuat kenyataan dalam KonsumerKINI sekiranya ingin mendapatkan maklumat lanjut.

KonsumerKINI di Twitter

MySWITCH 2017