Akses kepada bekalan air telah diisytiharkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sebagai kriteria yang paling penting untuk mencapai semua hak asasi manusia pada tahun 2010. Gangguan air berskala besar yang berlaku di 7 daerah di Selangor dan Kuala Lumpur telah meninggalkan lebih daripada 1 juta orang -kurang air pada pagi Hari Kemerdekaan ke-56. Kami dari WECAM , FOMCA dan Forum Air Malaysia ingin menyatakan kedudukan dan cadangan kami mengenai perkara ini:

  1. Walaupun ia adalah dipuji bahawa Kerajaan Negeri Selangor telah membekukan semua permohonan pembangunan yang akan dijalankan di rizab sungai , KAMI MENUNTUT KERAJAAN NEGERI SELANGOR DAN LEMBAGA URUS AIR SELANGOR ( LUAS ) UNTUK MEMASTIKAN SEMUA SUNGAI DILINDUNGI SEPENUHNYA DAN BEBAS DARIPADA APA-APA PEMBANGUNAN DENGAN PELAN TINDAKAN JELAS DAN JADUAL MASA YANG TEPAT DAN PENILAIAN MESTI DIDAPATI PIHAK UMUM secara terbuka .
  2. Kerajaan Negeri Selangor, pihak berkuasa tempatan dan Jabatan Alam Sekitar perlu menjalankan pemeriksaan secara berkala di semua premis yang sedia ada di sepanjang tebing sungai. Tindakan tegas perlu diambil untuk membendung pembuangan sisa ke dalam sungai.
  3. Kerajaan Negeri Selangor mesti mewartakan semua sungai-sungai yang bertindak sebagai bekalan air utama iaitu Sungai Kroh , Sungai Kubu , Sungai Langat , Sungai Rasau. Sungai Rumpai , Sungai Selangor , Sungai sembah , Sungai Serai , Sungai Subang dan Sungai Tengi sebagai kawasan tadahan air kekal.
  4. Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN ) telah mengambil peranan yang positif semasa kejadian ini dengan mengaktifkan bilik kecemasan sendiri untuk menjawab panggilan orang awam dan bertindak sebagai penyelaras utama. Pada masa hadapan, kenyataan akhbar dan kemas kini dijangka daripada SPAN untuk mengelakkan kekeliruan di kalangan pengguna dan perniagaan. Kejadian ini merupakan penyebaran maklumat tidak diuruskan dengan baik yang mengelirukan, bercanggah dan sangat lewat ( TIDAK tepat pada masanya) .
  5. Tindakan keras dan hukuman yang perlu diambil terhadap pesalah-pesalah yang mencemarkan sumber air semula jadi. Laporan berita menunjukkan bahawa pelakunya telah dikeluarkan lebih 14 saman dan semua saman itu tidak dijelaskan lagi. Tidak ada rasa segera di kalangan pengawal selia dan pegawai-pegawai penguat kuasa apabila ia datang kepada pencemaran air di dalam kes ini. Operasi premis ini harus ditutup selepas ketiga memanggil jika tidak kesalahan pertama.
  6. 6 ) Kita hairan mengenai tindakan yang lambat diambil oleh SYABAS untuk mengeluarkan siaran akhbar dan pengaktifan kod merah pelan gerak balas kecemasan . Ia mengambil SYABAS lebih daripada 8 jam untuk mengeluarkan siaran akhbar selepas kesan minyak pertama kali ditemui di dalam sungai. Maklumat mengenai masa pemulihan dan pengedaran lori tangki air yang tidak diketahui semasa gangguan bekalan air . PUSPEL CALL CENTRE tidak berguna semasa kejadian  dan ini melahirkan rasa kekecewaan di kalangan pengguna. KAMI MENUNTUT PENERANGAN DARIPADA SYABAS BERHUBUNG ISU INI. Bagaimana operator air boleh menjalankan operasi dengan pusat panggilan berfungsi ? Pusat panggilan adalah komponen penting dalam ERP berkesan. Seperti yang SYABAS dan semua operator air di Malaysia dan SPAN mesti membuat Pelan Tindakan Kecemasan mereka umum. Dalam kes ini, pelan tindakan kecemasan SYABAS ini tidak boleh didapati secara terbuka.
  7. Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) meminta orang yang tinggal di sekitar sungai atau kawasan tadahan air untuk menjadi lebih prihatin apabila ia datang kepada pencemaran. Kami bersetuju dengan kenyataan dan ingin mencadangkan program pemuliharaan sumber air yang besar-besaran  perlu diadakan di seluruh negara dan untuk meningkatkan keupayaan orang ramai berkaitan dengan perlindungan dan pemantauan sungai.
  8. Kami menggesa semua pihak berkepentingan yang terlibat dalam kejadian ini iaitu Kerajaan Negeri Selangor, LUAS , SYABAS , Puncak Niaga, SPLASH, KeTTHA dan majlis tempatan untuk bekerja bersama-sama untuk keluar dengan pelan tindakan strategik dan holistik dalam usaha untuk lebih bersedia untuk sebarang gangguan masa depan yang utama atau bencana.
  9. KAMI MENUNTUT SATU PERTANYAAN ATAU PENYIASATAN DIJALANKAN OLEH SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AIR NEGARA ( SPAN) UNTUK MENENTUKAN KEBERKESANAN Pelan Tindakan Kecemasan ( ERP) YANG TELAH DIJALANKAN OLEH SYABAS. Forum Air Malaysia / WECAM / FOMCA dan pihak berkepentingan lain MESTI dalam panel siasatan. Hasil penyiasatan ini mesti boleh diakses kepada semua pihak yang berkepentingan.
  10. Suatu pelan induk untuk pembangunan setiap negeri perlu dibangunkan YANG menekankan penandaan dan perlindungan tetap kawasan yang ditetapkan sebagai kawasan tadahan air (points pengambilan air) dan penceroboh AKAN didakwa.
  11. Kita masih belum melihat hasil kajian sumber air semula jadi dan juga bagaimana agensi-agensi berkaitan akan menggunakan maklumat yang baik untuk memaklumkan kepada pembangunan , alam sekitar, dasar-dasar ekonomi dan sosial di Malaysia. Kita juga meminta tempoh masa untuk ini berlaku daripada SPAN, KeTTHA dan agensi-agensi lain.
  12. KAMI MENUNTUT Kerajaan Persekutuan atau SPAN atau mana-mana agensi kerajaan yang berkaitan untuk memulakan kajian ke atas nilai aset SYABAS untuk memudahkan penyusunan semula sektor perkhidmatan air di Selangor , Kuala Lumpur dan Putrajaya


Kenyataan Akhbar Bersama oleh Persekutuan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Air dan Tenaga Persatuan Pengguna Malaysia (WECAM), Forum Air Malaysia, Penyelidikan Pengguna dan Pusat Sumber (CRRC), ERA Consumer Malaysia, Persatuan Malaysia Standards Users dan Aduan Pengguna Nasional Centre (NCCC).

Untuk maklumat lanjut, sila menghubungi En. Foon Weng Lian di 03-78753168 atau This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.