WECAM berpendapat bahawa SYABAS mesti BERHENTI menuding jari kepada pihak lain kerana tindakan tersebut hanya akan memburukkan keadaan.

Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) mengatakan bahawa Kerajaan Selangor gagal menaik taraf sistem pam di kawasan Wangsa Maju telah menyebabkan gangguan bekalan air kepada hampir 500,000 pengguna sejak satu minggu lalu.

Di bawah Seksyen 54 klausa (3) Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (WSIA 2006) menyatakan bahawa semua licensee pengagihan air mesti memastikan pengguna yang berada di dalam kawasan pengagihan air licensee tersebut harus dibekalkan dengan air dengan mengambil segala tindakan seperti lori tangki air dan juga tangki air statik.


Mengetahui bahawa kerja-kerja naik taraf sistem pam tersebut telah ditunda, SYABAS patut menggunakan cara-cara yang lebih proaktif untuk mencegah gangguan air tersebut  seperti memberi notis kepada pengguna tentang perkara tersebut dan juga maklumat-maklumat seperti masa dan tempat lori tangki air tersebut tiba. Namun, SYABAS gagal membuat demikian dan hanya bertindak selepas masalah berlaku. Akhirnya, 500,000 pengguna perlu menyambut tahun baru dengan gangguan bekalan air dan mendatangkan banyak kesusahan.

WECAM menggesa SYABAS untuk memastikan bekalan air yang berterusan dan bersih kepada pengguna di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur kerana bekalan air merupakan hak asasi manusia sebagaimana dideklarasikan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu pada tahun 2010.

WECAM juga berpendapat bahawa pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) untuk mengambil peluang ini untuk menjalankan satu prestasi audit terhadap SYABAS untuk menentukan samada SYABAS boleh menjalankan tugasnya sebagai satu-satunya pengagih air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

WECAM juga ingin menegaskan bahawa industri perkhidmatan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya harus distruktur semula secepat mungkin mengikut WSIA 2006 untuk memastikan industri perkhidmatan air yang sihat dan kompetitif pada masa yang akan datang dan mendatangkan faedah kepada pengguna.

Kita tidak tinggal banyak masa dan semua pihak-pihak berkepentingan perlu bertindak cepat untuk menyelesaikan isu ini. Sekiranya tidak, sumber dan sektor perkhidmatan air di Selangor hanya akan semakin merosot.

Foon Weng Lian
Secretary General
WECAM