Terdapat bank yang masih tidak mengemas kini maklumat pelanggan mereka, seperti alamat dan maklumat hubungan, walaupun selepas pemberitahuan pertukaran baru dibuat. Pemberitahuan mengenai butir-butir maklumat peribadi yang terbaru memang menjadi tanggungjawab pengguna. Selepas pemberitahuan, bahagian perkhidmatan pelanggan bank perlu mengemas kini maklumat tersebut dalam pangkalan data mereka.

Dalam situasi tertentu, akibat kegagalan pihak bank mengemas kini maklumat tersebut menjadi penyebab utama pelanggan kehilangan harta-benda seperti kereta, rumah dan barang kemas yang digadai. Ini berlaku kerana pengguna tidak menerima surat daripada pihak bank, terutamanya tentang pemberitahuan lelong.

Bank perlu bertanggungjawab atas kecuaian mereka. Bahagian khidmat pelanggan perlu diberi ingatan tentang kepentingan mereka mengemas kini maklumat pelanggan. Sebagai penyelesaian, pihak bank sepatutnya menelefon pelanggan mereka untuk memastikan butir-butir pelanggan adalah yang terkini sebelum mengepos surat, terutama apabila tidak mendapat sebarang maklum balas daripada pelanggan bagi surat-surat yang dihantar sebelum ini. 

Deivigarani Krishna
Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)