Adakah semua bank membuat panggilan telefon kepada pelanggan yang menggunakan kad kredit untuk meminta pengesahan transaksi?

Terdapat juga bank yang memanggil pelanggan mereka untuk pengesahan transaksi sebelum pemindahan wang kepada pihak ketiga. Amalan ini sangat penting untuk mengelakkan enipuan. Bank sepatutnya mengambil pelbagai langkah keselamatan bagi melindungi pelanggan mereka daripada penipuan.

Sebagai pengguna yang bijak, pengguna hendaklah bertanya kepada bank, sama ada bank tersebut melaksanakan amalan pengesahan kad kredit, sebelum memohon kad kredit. Jika bank tersebut tidak mengamalkan langkah sedemikian, pilih bank lain yang mempunyai amalan tersebut. Pengguna juga perlu berwaspada apabila menerima panggilan daripada pihak bank untuk pengesahan.

Bagaimanakah untuk mengetahui sama ada panggilan tersebut adalah daripada pihak bank? Ramai pengguna yang menerima panggilan palsu daripada pihak yang mendakwa daripada bank sehingga menyebabkan mereka hilang wang yang banyak.

Untuk mengelakkan perkara ini, pengguna hendaklah memberi soalan dan jawapan rahsia kepada pihak bank sebelum memberikan pengesahan. Jangan memberikan soalan dan jawapan rahsia kepada sesiapa sahaja walaupun dengan ahli keluarga.

Bank Negara Malaysia perlu mewajibkan amalan pengesahan transaksi kad kredit kepada kepada semua bank pengeluar kad kredit bagi melindungi keselamatan pengguna kad kredit.


Deivigarani Krishna
Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)