Ogos 25, 2022 @ 6:22pm
ISKANDAR PUTERI: Kerajaan mengarahkan institusi kewangan dan bank supaya bertanggungjawab terhadap kehilangan wang simpanan pelanggan sekiranya ia berpunca akibat kecuaian mereka.

Timbalan Menteri Kewangan 1, Datuk Mohd Shahar Abdullah, berkata Bank Negara Malaysia (BNM) sedang memantau isu kehilangan wang simpanan pelanggan yang kini semakin menjadi tumpuan masyarakat.

Malah katanya, perkara itu juga sudah beberapa kali dibangkit dan dibahas pada sesi sidang Dewan Rakyat, sebelum ini.

"BNM memang sedang memantau teliti isu ini. Sudah pasti sesiapa sahaja yang merasa mereka dianiaya, mereka boleh laporkan kepada polis selain bank masing-masing, kerana itu prosedur yang sedia ada digunakan.

"Dalam masa yang sama, kementerian sudah mengarahkan institusi kewangan serta bank untuk melihat semula sekiranya kecuaian itu berlaku disebabkan mereka, maka institusi kewangan serta bank perlu bertanggungjawab," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyaksikan majlis menandatagani memorandum persefahaman (MoU) pembangunan Sukan Dron di Medini, di sini, hari ini.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Pembangunan Usahawan, Koperasi dan Sumber Manusia Negeri Johor, Mohd Hairi Mad Shah.

Selasa lalu, Timbalan Presiden FOMCA, Mohd Yusof Abdul Rahman, dilaporkan berkata, pihak bank tidak boleh lepas tangan dan menyalahkan pelanggan semata-mata apabila scammer atau penggodam 'merompak' duit pendeposit dalam akaun mereka.

27 Julai 2022
KETIKA rakyat bergelut dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, ada pihak yang tidak bertanggungjawab tergamak mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan.

Tidak terhad kepada indusri makanan dan perubatan, bidang pembinaan juga dicemari dengan penipuan kontraktor haram.

Seperti laporan Sinar Harian pada Rabu, Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) mendedahkan telah menerima sebanyak 135 aduan berkaitan penipuan kontraktor pembinaan sejak Januari lau.

Hal ini berlaku kerana pengguna mempercayai perkhidmatan kontraktor yang tidak berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) ekoran lebih mudah untuk berurusan, tawaran harga lebih murah dan fleksibel.

Bagaimanapun, tidak ramai mangsa yang berani tampil membuat aduan ekoran kekangan kewangan untuk membayar kos guaman sekiranya mahu membawa kes ke mahkamah sivil.

Justeru, pengguna dinasihatkan untuk membuat aduan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) bagi mendapatkan hak sewajarnya.

Dalam pada itu pengguna juga dinasihatkan untuk membuat semakan dengan agensi berkaitan agar tidak mudah ditipu oleh kontraktor dan terpedaya dengan perjanjian yang tidak didokumentasikan.

Peguam, Muhammad Akram Abdul Aziz memberi peringatan tersebut ekoran mana-mana pihak atau kontraktor yang ingin menjalankan kerja-kerja pembinaan perlu berdaftar dengan CIDB.

Jika didapati kontraktor berkenaan tidak berdaftar, mereka boleh dikenakan hukuman denda sehingga RM100,000 jika disabit kesalahan.

July 29, 2022 9:58 AM
PETALING JAYA: A consumer group says those who had to put up with any unexpected extra costs and inconvenience following a disruption in electricity supply on Wednesday should be compensated.

Federation of Malaysian Consumers Associations (Fomca) CEO Saravanan Thambirajah said that while a rebate was warranted, it was subject to the Performance Standard of Electricity Supply Services of Tenaga Nasional Bhd (TNB).

The criteria to warrant a rebate, he said, depended on the time taken to restore supply.

“If it took more than three hours (to restore supply), then consumers are entitled (to a rebate). Less than that, I don’t think so,” Saravanan told FMT.

The Guaranteed Service Level 2 (GSL2) of the performance standard, set by the Energy Commission, states that consumers are entitled to rebates for power outages that last three hours or longer.

Domestic consumers are entitled to 1% of their monthly bill, or a minimum of RM10, while commercial consumers get 1% of their monthly bill, or up to RM300. Industrial consumers get 0.5% of their monthly bill, or up to RM1,000.

Saravanan said the authorities should revise TNB’s performance standard, as its rate was insufficient.

“It definitely needs revision, and the Energy Commission must factor in the current cost of living, and also inflation,” he said, adding that the authorities should remove any “red tape” that hindered compensation.

He said that as electricity supply was vital to the economy and wellbeing of the people, the management of all electrical facilities and equipment should be scrutinised meticulously.

Julai 20, 2022 @ 2:01pm
KUALA LUMPUR: Trend jualan 'cedok-cedok' menerusi platform TikTok, yang kini menjadi ikutan peniaga, dibimbangi berisiko menggalak dan meningkatkan kes penipuan dalam talian.

Menerusi trend itu, pelbagai barangan seperti gula-gula, kerongsang dan alat solek dijual secara siaran langsung menerusi media sosial dengan peniaga mencedok barangan menggunakan senduk, bakul atau mangkuk serta dijual dengan harga sekitar RM5 hingga RM1,000 setiap cedok.

Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata walaupun trend itu tercetus hanya sebagai kandungan bagi mempromosi produk, kaedah jualan tersebut mempunyai unsur ketidakpastian serta keraguan dalam aspek paparan harga dan kuantiti.

"Dalam urusan membeli-belah, peletakan dan tawaran harga mestilah jelas. Menerusi trend ini, ada unsur seperti 'main tikam-tikam', dengan penipuan boleh berlaku.

"Ada unsur tidak jelas dari segi harga perlu dibayar dan kuantiti diperoleh iaitu kalau cedok sikit dapat sikit, kalau cedok banyak dapat banyak, sekali gus mendedahkan pengguna sama ada hasil cedok tersebut berbaloi dengan harga dibayar," katanya.


Mohd Yusof berpandangan, walaupun jualan itu tidak membabitkan nilai yang besar, ia membuka ruang dan menjadi budaya kepada peniaga tidak bertanggungjawab memanipulasi trend tersebut bagi mengaut keuntungan.

Justeru, FOMCA menggesa pihak berkuasa terutama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) memantau platform perniagaan dalam talian lebih teliti bagi melindungi pengguna.

Sementara itu, pakar syariah dan muamalat, Dr Ahmad Sufian Che Abdullah, berkata struktur jual beli tersebut mempunyai unsur 'gharar' atau tidak jelas, yang diharamkan Nabi Muhammad SAW dan dikhuatiri membawa kepada 'gharar' tertinggi iaitu perjudian.

July 5, 2022 10:15 PM
PETALING JAYA: Amid speculation that Bank Negara Malaysia (BNM) will raise its overnight policy rate (OPR) again, a consumer group has urged banks to be empathetic toward the people’s financial plight.

Federation of Malaysian Consumers Associations (Fomca) CEO Saravanan Thambirajah said when BNM raised the OPR by 25 basis points to 2% in May, many people saw their monthly loan repayment rates increase.

He added that another rise in the OPR would likely further increase existing loan repayments.

“They (banks) should engage with those who have problems repaying their loans, and offer a revised repayment agreement,” he said.

Saravanan also suggested that BNM implement a system to provide aid to those having trouble bearing the increases in loan repayments, particularly those from the B40 group.

“That’s why financial planning is crucial, and we advise those who are feeling the pinch to seek out financial counselling from the Credit Counselling and Debt Management Agency (AKPK).”

Moody’s Analytics reported that BNM was expected to lift its OPR by 25 basis points, from 2% to 2.25%, at its fourth monetary policy committee (MPC) meeting of the year, which began today.

In its report, the research firm also noted that the country’s central bank hiked the rate in May, lifting it from the record low where it had languished for nearly two years.

Meanwhile, Goh Lim Thye, a senior economics lecturer at Universiti Malaya, said increases in loan repayment rates due to an OPR hike would vary depending on an individual’s outstanding loan amount.

04 Julai 2022
SHAH ALAM - Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) memaklumkan pihaknya menerima lebih 70 aduan daripada pengguna berhubung kenaikan premium insurans kenderaan.

Pengurus Kanan Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC), Baskaran Sithamparam berkata, minimum kenaikan adalah sebanyak 10 peratus dan ia berbeza bagi setiap syarikat insurans.

“Memang kami ada terima aduan di mana peningkatan berlaku selepas penamatan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) awal Januari tahun ini.

“Kita tidak periksa berapa peratus kenaikan setiap syarikat (insurans) di luar sana, kami hanya merujuk kepada aduan yang diberikan kepada kami,” katanya kepada Sinar Harian pada Ahad.

Sumber: https://www.sinarharian.com.my/article/209823/BERITA/Nasional/FOMCA-terima-aduan-kenaikan-premium-insurans

Julai 4, 2022 @ 7:39pm
KUALA LUMPUR: Penguatkuasaan perlu ditingkatkan bagi mengesan penyalahgunaan subsidi barang selain penyeludupan barang bersubsidi hingga menyebabkan bekalan barang berkurangan di pasaran tempatan.

Perkara itu disuarakan dua persatuan peniaga yang melihat isu bekalan barang bersubsidi tidak akan selesai walaupun kerajaan mengambil pelbagai pendekatan membantu rakyat terutama kumpulan B40 dan M40 kesan kenaikan harga akibat cabaran ekonomi global.

Presiden Persatuan Peruncit Bumiputera (BRO), Datuk Ameer Ali Mydin, berkata sudah tiba masanya kerajaan meningkatkan penguatkuasaan di sempadan bagi menyekat penyeludupan barang bersubsidi seperti minyak masak paket berikutan peningkatan RM4 bilion subsidi bahan makanan itu.

Dalam isu minyak masak paket, katanya, bekalan tidak bermasalah dan pembekal serta pengedar masih membekalkan kepada peniaga mengikut kuota ditetapkan.

"Bekalan masih tiba sampai mengikut masa ditetapkan. Setakat ini, pengedar dan pembekal mengikut waktu yang ditetapkan.

'Masalahnya, bekalan minyak bersubsidi ini tidak pernah cukup walaupun subsidi ditingkatkan dua kali ganda kerana berlaku ketirisan apabila ada yang mengambil kesempatan menyeludup ke luar negara.

"Malah, saya diberitahu minyak bersubsidi ini turut dihantar ke negara di Afrika,' katanya kepada BH.

Beliau mengulas usaha kerajaan memberikan subsidi RM77.3 bilion meliputi petrol, diesel, LPG, minyak masak, tepung dan tarif elektrik.

Ameer berkata, isu minyak masak berpaket tidak akan selesai selagi kerajaan memberi subsidi untuk bahan makanan itu, menyebabkan ada pihak mengambil kesempatan dengan menyalahgunakannya.

Julai 4, 2022 @ 4:46pm
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan akan melaksanakan pengauditan dan pemutihan secara komprehensif membabitkan 22 pengeluar serta 305 premis pembungkusan semula minyak masak paket yang beroperasi di seluruh negara.

Untuk itu, Perdana Menteri mengarahkan pihak penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) 'menggempur' dari peringkat kilang pembungkusan sehingga ke sempadan negara untuk memastikan tiada penyelewengan berlaku.

Katanya, ia bertujuan mendapatkan status sebenar jumlah minyak masak paket daripada syarikat pengeluaran dan pembungkusan serta maklumat lengkap penerima minyak masak bersubsidi itu.

"Ia bagi memastikan peruntukan subsidi minyak masak RM4 bilion yang disalurkan tahun ini untuk mengurangkan beban Keluarga Malaysia tidak berlaku ketirisan dalam setiap peringkat rantaian serta sampai kepada pengguna.

"Tindakan tegas termasuk membatalkan kuota dan lesen kepada pengilang dan pembungkus akan diambil dalam usaha menangani ketirisan pengedaran minyak masak bersubsidi," katanya melalui kenyataan di sini, hari ini.

Terdahulu, Perdana Menteri mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Kos Sara Hidup Negara (NACCOL).

Mesyuarat dihadiri beberapa menteri Kabinet serta wakil dari Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM), Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER), Institut Penyelidikan Khazanah (KRI) dan Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM).

Hadir sama wakil Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) dan Persatuan Rantaian Peruncit Malaysia (MRCA).

July 1, 2022
KUALA LUMPUR, 01 Julai 2022 – Naib Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Ajit Johl, menyifatkan penggabungan antara dua syarikat telekomunikasi gergasi Malaysia: Celcom dan Digi sebagai sesuatu yang “tidak masuk akal” dan mungkin akan mengakibatkan kenaikan harga ke atas pengguna.

Tambahnya lagi, peningkatan harga ini boleh berlaku berikutan kemungkinan pengguna yang tidak mempunyai banyak pilihan dalam menggunakan perkhidmatan pembekal rangkaian telekomunikasi apabila dua syarikat gergasi tersebut bergabung.

Beliau turut mendakwa bahawa dua syarikat telekomunikasi gergasi terbabit dalam keadaan keuntungan yang sangat baik, sekaligus menjadikan penggabungan tersebut sebagai sesuatu yang tidak masuk akal, melainkan untuk mengukuhkan kedudukan masing-masing.

FMT turut melaporkan bahawa kumpulan berkenaan menggesa supaya Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) mengambil tindakan dan menghentikan usaha penggabungan terbabit.

Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Mohideen Abdul Kader, menyuarakan amaran penggabungan tersebut boleh mengakibatkan monopoli.

Beliau menyatakan bahawa penggabungan terbabit tidak patut diteruskan melainkan dengan ketetapan syarat yang ditentukan oleh kerajaan, seperti membekalkan perkhidmatan yang mencukupi di kawasan perkampungan dan memperbaik perkhidmatan di kawasan bandar.

Terdahulu, halaman utama dunia perniagaan negara digegarkan dengan berita bahawa dua syarikat telekomunikasi gergasi, Digi dan Celcom, bakal bergabung dan usaha gabungan terbabit telahpun mendapat kelulusan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

Sumber: https://www.samudera.my/penggabungan-celcom-digi-berkemungkinan-naikkan-harga-fomca/

Julai 1, 2022 @ 9:29am
Kuala Lumpur: Penubuhan Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi membuktikan kerajaan tidak mengamalkan sikap lepas tangan dalam menyelesaikan isu rakyat yang kian mendesak.

Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) Mohd Yusof Abdul Rahman berkata ramai yang tidak sedar bagaimana kerajaan menjalankan peranan mereka dalam mengurangkan impak inflasi kepada rakyat.

Katanya, penubuhan pasukan itu adalah satu pendekatan rentas kementerian yang holistik dirumuskan kerajaan dan memastikan rakyat memahami situasi yang sedang melanda negara.

"Saya rasa tindakan yang dilakukan pasukan ini kalau dilihat tindakannya sama sepertimana kita menangani Covid-19. Kerajaan membuat pengumuman setiap kali mesyuarat diadakan untuk maklumkan rakyat apakah tindakan yang diambil bagi mengatasi masalah inflasi dan rakyat juga dapat bertindak bersama," katanya.

Berkongsi pandangan yang sama, Ketua Ekonomi BIMB Securities Imran Nurginias berkata langkah menubuhkan pasukan itu juga membolehkan kerajaan memulihkan ekonomi dengan mendalami kelemahan pasaran.

"Pasukan petugas ini juga akan mendengar pandangan dan rungutan pengguna serta input daripada kumpulan pengguna," katanya.

 Dalam pada itu, Imran berharap pasukan khas yang ditubuhkan pada Rabu lepas itu dapat menyusun strategi dan menyelaraskan tindakan untuk menyelesaikan isu berkaitan inflasi khususnya dalam mengawal kenaikan harga barang dengan lebih berkesan.

Katanya, perkara itu dapat dicapai melalui penguatkuasaan yang lebih jitu dalam mencegah salah laku peniaga dan melihat kepada kesan domino akibat kenaikan harga barang serta menyelesaikan masalah rantaian bekalan barangan.

Sementara itu, Presiden Kelab Belia Prihatin Malaysia Luqman Hakim Md Zim pula memberi saranan kepada pasukan itu supaya mengkaji semula subsidi bersasar seperti yang dilakukan oleh kebanyakan negara maju untuk mengurangkan beban rakyat.