KONSUMERKINI
Toggle Navigation
  • Home
  • Mengenai Portal KonsumerKINI
  • Berita Terkini
    • Info Pengguna
    • Isu SCAM
    • Kos Sara Hidup
    • Kewangan
    • Perumahan
    • Isu Coronavirus (COVID19)
    • Pengangkutan Awam
    • Kesihatan
    • Isu Umum
    • Alam Sekitar
    • Isu Makanan
    • Hak Asasi Manusia
    • Rencana
    • Keselamatan Produk
    • Polisi Awam
    • Pendidikan
    • Isu OKU
    • Memorandum
    • Keselamatan Asas
    • Kempen
  • PROGRAM LATIHAN INDUSTRI/INTERNSHIP 2022
  • You are here:  
  • Home

Takeaway should be encouraged

Details
Created: 18 June 2020

17 Jun 2020, 5:52 pm
LETTER | Coronavirus is still around and the vaccine is yet to be found. Government is trying its level best to contain the virus from spreading.

Covid-19 has caused a lot of detriment to individual, companies and the government alike. People have lost jobs and are struggling to make ends meet.

Government, on the other hand, has imposed the movement control order (MCO) to contain it from spreading.

Since the number of infected patients has reduced, the government has lifted MCO and enforced recovery MCO in order to revive the economy and let people be on their own feet again.

With stringent SOP on social distancing, using hand sanitiser and donning face mask, working people are patronising eateries to dine or to pack their food as take away.

Since the eateries have reduced the number of tables and chair, there have been long queues at certain eateries. The waiting is pretty long for them to get a seat and the wait for food to come.

At certain places the eateries management allocates certain time limit to the customers to dine in, which is indirectly paving way for more diners to eat there, hence bringing in more revenue for the eateries.

Read more: Takeaway should be encouraged

Saran kerajaan beri diskaun 50 peratus tarif elektrik: MCCF

Details
Created: 17 June 2020

17 June 2020
SHAH ALAM - Yayasan Keprihatinan Komuniti Malaysia (MCCF) menyarankan kerajaan memberikan potongan 50 peratus caj bayaran takrif bil elektrik sepanjang tiga bulan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Pengerusinya, Halim Ishak berkata, ia wajar dengan mengambil kira tindakan kerajaan mengisytiharkan PKP untuk menyekat wabak koronavirus (Covid-19) yang memerlukan rakyat berkurung di rumah.

"Secara tidak langsung rakyat diperintahkan mengurung diri mereka di kediaman masing-masing dan tindakan denda serta tahanan dikenakan bagi mereka yang ingkar arahan PKP.

"Ini sudah tentu mengakibatkan penggunaan elektrik di rumah akan meningkat kerana penggunaan peralatan elektrik sepenuh masa di zaman teknologi tinggi bagi mengurangkan tekanan perasaan rakyat yang majoriti terpaksa akur dan menyokong tindakan kerajaan dalam memerangi wabak Covid-19 ini.

"Peranan dan kerjasama rakyat Malaysia juga akhirnya membuatkan Malaysia dikenali dan disegani dalam mengawal penularan wabak Covid-19," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambah beliau, pihak Tenaga Nasional Berhad juga perlu memberi perhatian serius dengan memperhalusi isu kadar prorata bil elektrik sepertimana dinyatakan Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah baru-baru ini.

Read more: Saran kerajaan beri diskaun 50 peratus tarif elektrik: MCCF

Moratorium perlu dilanjutkan, rakyat masih terbeban

Details
Created: 17 June 2020

17 Jun 2020

KOTA BHARU - Srikandi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Kelantan bersetuju dengan cadangan daripada pelbagai pihak untuk memanjangkan lagi tempoh moratorium bank memandangkan keadaan ekonomi masih belum pulih sepenuhnya.

Ketuanya, Zaleha Che Kob berkata, pihaknya sentiasa menerima aduan masalah dihadapi rakyat terutamanya bebanan yang ditanggung akibat pandemik koronavirus (Covid-19).

“Rata-rata rakyat yang saya temui bercakap benda yang sama. Mereka bergantung sepenuhnya kepada sumber pendapatan yang tidak seberapa.

“Contohnya peniaga pasar malam. Sememangnya bukan perkara yang mudah untuk mereka hadapi situasi sekarang ini. Sebab itu kerajaan perlu lakukan sesuatu untuk bantu mereka,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Terdahulu, Sinar Harian melaporkan beberapa pihak menyuarakan cadangan supaya kerajaan mempertimbangkan untuk melanjutkan tempoh moratorium bank memandangkan ekonomi masih belum pulih sepenuhnya.

Antaranya Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), Datuk Shamsuddin Bardan yang melihat tempoh enam bulan tersebut belum mencukupi untuk menstabilkan aliran tunai yang terjejas.

Read more: Moratorium perlu dilanjutkan, rakyat masih terbeban

Berjimat masa gawat

Details
Created: 16 June 2020

Selasa, 16 Jun 2020 @ 8:45 AM
PELAKSANAAN Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) menyaksikan Syawal kali ini disambut dalam penuh kesederhanaan oleh rakyat Malaysia lantaran negara masih berperang menangani ancaman pandemik Covid-19.

Kemeriahan Aidilfitri yang biasa disambut saban tahun bagi meraikan kemenangan umat Islam berpuasa kini disambut dengan normal baharu.

Dengan penguatkuasaan PKPB bagi membendung rantaian Covid-19, kerajaan menetapkan prosedur operasi standard (SOP) yang perlu dipatuhi antaranya mengehadkan ziarah raya hanya pada hari pertama, larangan pergerakan untuk merentas negeri atau balik kampung, larangan mengadakan rumah terbuka serta tiada ziarah kubur.

Walaupun persiapan berhari raya dilalui dengan hanya duduk di rumah terpaksa menjadi pilihan rakyat Malaysia namun nilai kesederhanaan hendaklah menjadi keutamaan kala menghadapi pandemik Covid-19 dengan pelbagai cara tersendiri.

Kelangsungan hidup

Ancaman Covid-19 beserta pelaksanaan PKPB turut memberi kesan terhadap aktiviti ekonomi masyarakat Malaysia di samping negara turut berhadapan keadaan ekonomi global tidak menentu.

Dalam mendepani krisis ekonomi semasa akibat pandemik Covid-19, aliran tunai yang baik amat perlu bagi memastikan kelangsungan hidup.

Read more: Berjimat masa gawat

KELDAI AKAUN

Details
Created: 16 June 2020

Apa itu Akaun Keldai?
Akaun bank yang digunakan oleh orang lain tanpa disedari ataupun secara sukarela oleh pemilik akaun tersebut bagi mendapatkan habuan mahupun dengan cara penipuan untuk transaksi kewangan yang tidak sah atau menyalahi undang-undang.

Kumpulan Sasaran
Sindiket biasanya mendapatkan akaun keldai (juga dikenali sebagai akaun tumpang) ini dengan memperdaya golongan yang memerlukan pendapatan lebihan serta mempunyai tahap celik kewangan yang rendah.

 Antara golongan yang sering menjadi mangsa termasuklah:
1. Suri rumah
2. Penganggur
3. Pelajar
4. Warga emas

Bagaimanakah orang terpedaya?
Mangsa mudah terpedaya dengan tawaran upah lumayan mencecah ribuan ringgit untuk membuka atau menyerahkan akaun bank bagi kegunaan pihak ketiga dan kebanyakannya ditawarkan upah oleh pihak sindiket sehingga melebihi RM1,000 sebulan untuk menggunakan akaun bank mereka.

Read more: KELDAI AKAUN

7 PRINSIP PERLINDUNGAN DATA PERIBADI YANG PERLU ANDA KETAHUI

Details
Created: 16 June 2020

Data peribadi bermaksud sebarang maklumat yang digunakan di dalam transaksi komersial yang berhubungan secara langsung atau tidak langsung dengan seseorang yang dikenalpasti daripada maklumat tersebut. Data tersebut boleh direkodkan sama ada secara manual atau elektronik meliputi perkara-perkara objektif dan juga subjektif tanpa mengira sumber maklumat itu diperolehi meliputi maklumat asas.


Antara contoh “data peribadi” adalah seperti:
• Nama dan alamat
• Nombor kad pengenalan
• Nombor pasport
• Maklumat kesihatan
• E-mel
• Gambar
• Imej dalam rakaman litar tertutup (CCTV)
• Maklumat dalam fail peribadi
• Butiran akaun bank
• Butiran kad kredit
• Maklumat kesihatan (sensitif) contohnya, penjenisan darah, rekod atau huraian kesihatan sehinggalah ke maklumat-maklumat sensitif seperti kepercayaan politik, kepercayaan agama, keadaaan fizikal atau mental atau apa-apa informasi lain yang ditetapkan oleh Menteri di bawah APDP dari semasa ke semasa.

 Berikut adalah Prinsip Perlindungan Data Peribadi yang wajib dipatuhi di bawah seksyen 5 (1) demi menjaga keutuhan data peribadi:

Read more: 7 PRINSIP PERLINDUNGAN DATA PERIBADI YANG PERLU ANDA KETAHUI

Boleh lapor alat imbas suhu 'cap ayam'

Details
Created: 15 June 2020

PENGGUNA boleh melaporkan kepada kerajaan sekiranya curiga dengan alat pengimbas yang digunakan peniaga atau pihak lain untuk menyukat suhu mereka.

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, aduan itu boleh dikemukakan kepada pasukan khas untuk siasatan lanjut Kementerian Kesihatan.

Bagaimanapun, katanya, menjadi tanggungjawab pemilik premis perniagaan untuk menggunakan alat pengimbas suhu diluluskan 'Medical Device Authority' Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

"Pemilik atau pengusaha premis tidak boleh beli sebarangan, elok beli di farmasi bukan di pasar malam dan sebagainya. Itu yang menyebabkan berlaku perkara seperti ini (bacaan tidak tepat).

"Kalau dah beli, mereka perlu perhatikan dari segi ketepatan suhu. Kalau mereka nampak ada masalah perlu menghantar untuk dikaliberasi," katanya dalam sidang media harian di Putrajaya, hari ini.

Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata, polis mahupun penguat kuasa kesihatan tidak memantau atau memeriksa alat pengimbas suhu digunakan peniaga kerana bukan di bawah kepakaran mereka.

"Cuma yang penting adalah pengusaha yang mesti mengambil inisiatif untuk melihat ketepatan alat itu," katanya.

Read more: Boleh lapor alat imbas suhu 'cap ayam'

COVID-19: Guna pengimbas suhu disahkan, dapat kelulusan KKM

Details
Created: 15 June 2020

Isnin, 15 Jun 2020 | 3:33pm
KUALA LUMPUR: Pengusaha perniagaan dan pemilik premis digesa menggunakan alat pengukur suhu badan yang disahkan dan mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata mereka tidak boleh mendapatkan bekalan itu secara sebarangan bagi mengelak alat itu tidak boleh berfungsi sebaiknya.

"Kalau mereka sudah beli, mereka perlu perhatikan dari segi ketepatan bacaan suhu. Kalau ada masalah mereka perlu hantar baiki semula," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media harian yang disiarkan secara langsung selepas mesyuarat khas Menteri Mengenai Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) di Putrajaya, hari ini.

Katanya, Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak mempunyai keupayaan untuk melakukan semakan terhadap ketepatan bacaan alat berkenaan.

"Cuma pengusaha perniagaan itu sendiri mesti mengambil inisiatif memastikan ketepatan pengimbas suhu.

"Kalau pelanggan tak puas hati dan tak percaya (bacaan suhu badan yang diambil), boleh buat aduan kepada pasukan task force (PDRM) yang mungkin akan bawa hal ini kepada KKM," katanya.

Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/06/700537/covid-19-guna-pengimbas-suhu-disahkan-dapat-kelulusan-kkm

Graphic designer loses RM19,998 to scam

Details
Created: 15 June 2020

A graphic designer lost close to RM20,000 in a call scam. -Pic for illustrations purposes only June 15, 2020 @ 2:55pm

BUTTERWORTH: A graphic designer lost close to RM20,000 in a call scam recently.

The 27-year-old reportedly received a call on Saturday from an officer purportedly from Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) claiming that she has income tax arrears from her company.

She explained that she did not own any sort of company, hence the officer connected the call line to a 'police headquarters' in Kedah to lodge a report online.

She was then given a link to a Bank Negara Malaysia application through WhatsApp to install on her phone and fill in her bank details.

She was also warned not to speak to others about the case.

The victim then tried to log into her bank account but cold not do so. When she contacted the bank and was told that RM19,998 from her account has been transferred to an unknown account.

Seberang Prai Utara district police chief Assistant Commissioner Noorzainy Mohd Noor said that she lodged a report after her money went missing from her account.

Read more: Graphic designer loses RM19,998 to scam

Aplikasi BNM konon

Details
Created: 15 June 2020

Isnin, 15 Jun 2020 @ 11:50 AM
TAKTIK penjenayah meminta mangsa memuat turun aplikasi kononnya daripada Bank Negara Malaysia (BNM) memerangkap jurureka grafik apabila wang simpanan berjumlah RM19,998 lesap selepas dia menyerahkan maklumat akaun bank.

Dalam kejadian Sabtu lalu, wanita berusia 27 tahun itu menerima panggilan telefon daripada lelaki kononnya pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menyatakan mangsa mempunyai tunggakan cukai dengan pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan perlu menjelaskannya secepat mungkin.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Noorzainy Mohd Noor berkata, mangsa terkejut dengan panggilan itu memandangkan dia tidak memiliki sebarang syarikat seperti yang dimaklumkan.

"Panggilan mangsa kemudian disambungkan ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kedah untuk buat laporan atas talian.

"Selepas disoal siat mangsa menerima pautan aplikasi BNM melalui WhatsApp dan diminta untuk muat turun aplikasi berkenaan.

"Mangsa tidak mengesyaki apa-apa memandangkan dia percaya bahawa aplikasi BNM itu adalah benar lalu mengisikan segala maklumat peribadi dan perbankan miliknya," katanya dalam kenyataan di Georgetown, hari ini.

Read more: Aplikasi BNM konon

  1. Pencemaran Sungai Sembrong: MPOB arah kilang henti operasi
  2. Optimis My30 lonjak semula jumlah pengguna [METROTV]
  3. Awasi alat pengimbas suhu 'terlalu murah'
  4. Boiling will ensure water is virus free
  5. Experts: Need for checks on quality of face masks
  6. Remembering the World Environment Day
  7. Increase health expenditure to 7pct of GDP, govt told
  8. Ditipu RM12,000 kononnya beli tong gas lelong
  9. Unregistered daycare centres told to register with Women and Family Ministry
  10. Beware of rampant scammers when purchasing medical gloves, warns Margma

Page 96 of 155

  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • ...
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • ...

Latest Articles

  • NCCC calls for ‘lemon law’ after complaints of defective cars
  • Govt mulling ‘lemon law’ after complaints of problems with new cars
  • Water tariff hike: Make sure additional revenue used to improve water services, infrastructure, says Fomca
  • Water tariffs adjustment: Govt should look into replacing old corroded pipes
  • No extra fee for 5G will help economy but govt must keep watch, says Fomca
  1. Berita dan rencana yang disiarkan di dalam KonsumerKINI boleh diulang terbit dan diulang siar oleh mana-mana media cetak atau elektronik, blog ataupun laman web bagi tujuan untuk memberikan pendidikan dan maklumat kepada pengguna.
  2. Ulang terbit atau ulang siar boleh dilakukan tanpa mendapatkan kebenaran bertulis daripada pihak KonsumerKINI terlebih dahulu.
  3. Walau bagaimanapun, digalakkan supaya meletakkan alamat laman web KonsumerKINI bagi tujuan rujukan.
  4. Media cetak dan elektronik digalakkan untuk menghubungi pihak yang membuat kenyataan dalam KonsumerKINI sekiranya ingin mendapatkan maklumat lanjut.

Back to Top

© 2025 KONSUMERKINI